افزایش آمار طلاق؛ ثبت یک طلاق به ازای هر دو ازدواج

تورم و گرانی افسارگسیخته‌ای که از سال گذشته مردم با آن دست به گریبان هستند سبب شده است تا آرامش و امنیت و همچنین امید به آینده در میان همه و بویژه جوانان کاهش پیدا کند. همین امر سبب می‌شود تا تنش‌ها در میان خانواده و در سطح جامعه افزایش چشمگیری پیدا کند.

بر اساس آمار منتشر شده توسط ثبت احوال، طی سه ماهه‌ی اول سال جاری، آمار طلاق باز هم افزایش یافته است.

بر این اساس تقریبا به ازای هر دو ازدواج، یک طلاق ثبت شده است.

آمار منتشر شده در سایت ثبت احوال نشان می‌دهد که به ازای ۸۰ هزار ازدواج ثبت شده، ۳۸ هزار طلاق نیز ثبت گردیده است. آمار طلاق در برخی استان‌ها بیشتر از سایر استان‌ها می‌باشد.

تعداد طلاق‌های ثبت شده در ایران روز به روز در حال افزایش است به طوری که سبب نگرانی بسیاری شده است. افزایش آمار طلاق سبب شده تا گروهی از کارشناسان نگران برابری آمار ازدواج و طلاق در آینده باشند.

وضعیت جامعه ی ایران و بحران های شدید اقتصادی و اجتماعی که مردم هر روز با آن درگیر هستند و روز به روز نیز شدت بیشتری پیدا می کنند، سبب افرایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج شده است.

تحریم‌های گسترده، فساد گسترده در همه‌ی سطوح، تورم و گرانی افسارگسیخته، کاهش سطح رفاه، افزایش بیکاری، افزایش اعتیاد و مشکلات روانی، شکاف طبقاتی شدید و.... سبب شده است تا هر روزه بر تعداد جدایی زوج‌ها و فروپاشی خانواده‌ها افزوده شود.

تورم و گرانی افسارگسیخته‌ای که از سال گذشته مردم با آن دست به گریبان هستند سبب شده است تا آرامش و امنیت و همچنین امید به آینده در میان همه و بویژه جوانان کاهش پیدا کند. همین امر سبب می‌شود تا تنش‌ها در میان خانواده و در سطح جامعه افزایش چشمگیری پیدا کرده و خانواده‌های بیشتری به سمت فروپاشی پیش روند.

از سوی دیگر عدم توانایی تامین نیازهای اساسی مانند مسکن، خوراک، پوشاک و.... سبب شده است تا بسیاری از جوانان به زندگی با والدین خود و یا زندگی مشترک بدون ازدواج رسمی روی آورند.

نتایج پژوهش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد، علل دیگری مانند همسرگزینی نادرست، نداشتن دانش و مهارت زندگی مشترک، عدم مسئولیت‌پذیری زوجین، مشکلات روانی، توقعات بالا و غیر واقعی، نداشتن بلوغ لازم برای ازدواج و کودک همسری، عدم شناخت کافی و متناسب نبودن افراد و خانواده‌ها، نارضایتی جنسی و عاطفی، عمل نکردن به نقش همسری و عدم تقسیم کار درست، مصرف‌گرایی، استفاده‌ی نادرست از فضای مجازی، مسائل اخلاقی و خیانت زوجین به یکدیگر، عدم امنیت شغلی، ناتوانی در تامین هزینه‌های هنگفت زندگی، اعتیاد به مواد مخدر و الکلی و.... از جمله دلایل افزایش آمار طلاق به صورت افسار گسیخته در سال‌های اخیر شده‌اند.

یک استاد روان‌شناس بالینی در رابطه با ارتباط طلاق با مشکلات اقتصادی می‌گوید، مشکلات مالی و اقتصادی سبب می‌شود تا زوجین نتوانند نیازهای مالی خود را تامین کنند، همین امر سبب کاهش استقلال آنها می‌شود. معمولا در چنین شرایطی والدین سعی می‌کنند تا به آنها در تامین نیازهای مالی‌شان کمک کنند، همین امر زمینه دخالت‌ها را فراهم کرده و استقلال زوج از بین می‌رود. ادامه‌ی این روند معمولا به طلاق می‌انجامد.

طلاق در برخی استان‌ها مانند البرز، تهران،مازندران و سمنان بیشتر و بحرانی‌تر از سایر استان‌ها است.

روان‌شناسان همچنین به کم تحملی و بی‌صبری به عنوان یکی از علل افزایش طلاق اشاره می‌کنند.

به دلیل شرایط کنونی زندگی در ایران، بحران‌های روانی و استرس و تنش در جامعه و در میان افراد در بالاترین حد خود قرار دارد. همین امر سبب کم تحملی و بی‌صبری میان افراد شده، به گونه‌ای که هر مشکل کوچکی می‌تواند به مسئله‌ای بزرگ تبدیل شده و شرایط جدایی و طلاق را فراهم کند.

از دیگر مشکلاتی که خانواده‌ها در ایران با آن مواجه هستند، عدم گفتگو و وقت‌گذرانی با یکدیگر است. به گفته‌ی روان‌کاوان زوج‌ها فقط ده دقیقه در شبانه روز با هم گفتگو می‌کنند و بیشتر این ده دقیقه نیز به انتقاد از یکدیگر می‌گذرد. تحمیل شرایط دشوار بر افراد و مجبور شدن آنها به کار کردن در دو یا سه شیفت، سبب شده است تا آنها عملا زمانی برای وقت‌گذرانی و گفتگو با یکدیگر و حل مشکلات و تنش‌هایشان نداشته باشند.